Innovació, tecnologia i trauma

Thomas Hübl explora la connexió entre innovació, tecnologia i trauma. Suggereix que la creativitat impulsa l’evolució de la humanitat, mentre que el trauma no integrat impedeix el progrés. Destaca la importància de la innovació “de dalt a baix” i “de baix a dalt”, utilitzant l’art com a eina de sanació i desenvolupament ètic.

Font original: https://pointofrelationpodcast.com/podcast/innovation-technology-and-trauma/

Transcripció de la xerrada:

Thomas Hübl: Avui vull portar-vos en un viatge per contemplar, pensar i sintonitzar amb la innovació i la creativitat. I el trauma, és clar. Quan parlem d’innovació, sovint parlem d’actualitzacions. Tots sabem què se sent quan el nostre sistema operatiu rep una actualització: les aplicacions s’actualitzen, els programes s’actualitzen, Zoom s’actualitza. Així que estem en un món que constantment s’actualitza, o que és actualitzat, o que s’actualitza a si mateix. I a través de la tecnologia, podem veure que això no és només una funció tècnica, sinó que en realitat és un retalla i enganxa d’una funció vital. La funció vital és que al llarg de la història sempre hi ha hagut persones increïblement creatives que han actualitzat la humanitat a través de la seva creativitat, de les seves percepcions, dels seus descobriments, portant alguna cosa nova. Molts de nosaltres hem notat que, com desenvolupem la nostra pròpia feina, la nostra pròpia contribució, el nostre propi ser, ho desenvolupem més enllà.

Així que les estructures no traumatitzades són actualitzables, cosa que significa que són emergents, tal com l’univers és emergent. L’univers no és sempre el mateix univers tota l’estona. L’univers està creixent, l’univers està aconseguint més, el que significa també que quan investiguem l’univers, no és només que trobem alguna cosa que no havíem vist abans, que també, sino que també trobem quelcom que s’ha creat des de l’última vegada que vam mirar. Així que el procés emergent de la realitat és força important. I tots sentim com de bé se sent en participar d’això, perquè, quan som creatius, ens sentim feliços, ens sentim expansius, i sobretot, ens sentim presents perquè el futur sempre neix ara.

Així que el futur sorgeix en l’ara. Algú que tingui una bona idea, no la té demà, la té ara, o quan hi hagi una visió, és ara, encara que demà també sigui ara. Així que el moment present és magnetisme perquè parli el futur, sorgeixi el futur, el futur sigui creatiu. I això és el que anomenaré innovació de dalt a baix. Ja vam dir en un altre vídeo que les estructures traumatitzades no poden ser informades. És per això que fem tantes coses una vegada i una altra. Creem molts problemes relacionals. Creem molts conflictes, el que sigui, una vegada darrere l’altra, o moltes discussions perquè aquesta part de mi no pot ser informada. Així que ho faig una vegada darrere l’altra. Dic les mateixes coses una vegada darrere l’altra. Em sento activat una vegada darrere l’altra. I això també és veritat en la societat. Certs cicles es repeteixen una vegada darrere l’altra.

Això, per tant, és una part no actualitzable de la realitat. La realitat, excepte aquesta part, comença a fondre’s, tret que comenci a integrar-se. En el moment en què integrem el trauma, una part regressiva de nosaltres s’obre, i pot ser informada. Per què s’anomena regressiva? Perquè encara té tres anys d’edat, no ha rebut cap actualització. En el moment en què integrem aquesta part emocional escindida o aquesta part escindida de la nostra evolució, creixem. De sobte em comporto de manera diferent perquè ja no soc regressiu, quan aquesta part no es pot activar més. És per això que quan alguna cosa realment sana, està sanada. No hi ha marxa enrere perquè el passat no existeix. És ara.

Així que en la innovació, hi ha informació i innovació de va de dalt a baix, que són les actualitzacions. Així és com el futur ens crida, ens parla. I això és el que força persones innovadores senten molt sovint. Però després, i és per això que fem aquesta cimera, hi ha una altra forma d’innovació que és la innovació de baix a dalt, que és recollir l’aprenentatge que encara està congelat en el permagel de les nostres vides individuals i col·lectives. És el que els nostres avantpassats no van poder recollir. És el que les nostres cultures no van poder integrar. I en aquesta vida congelada, en aquesta vida muda, hi ha perles en els ulls. Aquest és l’aprenentatge que no vam obtenir de la història.

Ara, per què és important això? Perquè en molts camps de trauma: dictadures, colonialisme, racisme, antisemitisme, violència de gènere, altres guerres, el que sigui, hi ha molts aprenentatges d’integració ètica. Per això crec que la innovació de dalt a baix és molt atractiva i molt important. Però igualment rellevant és la innovació de baix a dalt per recollir l’aprenentatge que està atrapat en el camp del trauma col·lectiu. I és per això que potser no tindrem la maduresa ètica per gestionar la IA o certs descobriments científics. El fet que en la història de la humanitat hi hagués una bomba nuclear que va explotar al Japó mostra que el que estic dient és cert. Altrament, allò mai no hauria passat. Si tens la maduresa ètica per utilitzar el desenvolupament tecnològic amb integritat i per la vida, allò mai no hauria passat. Per això la maduració que arriba a través de la integració del trauma individual i col·lectiu, o ancestral i col·lectiu, és el que ens fa, o ens ajuda, a desenvolupar-nos en els éssers humans que poden correspondre a la nostra consciència, poden correspondre al desenvolupament tecnològic, que no estan dessincronitzats, sinó sincronitzats.

Això ens dóna la maduresa ètica per desenvolupar el que hàgim de desenvolupar amb saviesa, i per utilitzar-ho amb saviesa, sense retards. Si el nostre desenvolupament ètic està endarrerit, aleshores sempre hi ha una porta oberta per a la recreació d’un altre cicle de trauma. Per això la sanació individual i col·lectiva, i l’alliberament de la innovació que està a la part inferior aigües amunt i el poder innovador del nostre futur, és el que desenvolupem en el món que esdevindrem. Ambdues coses són força importants. En la curació del trauma, també el procés creatiu, l’art, les arts visuals, la música, la poesia, el cinema i molts altres corrents artístics són força importants, perquè en tocar el procés creatiu, estem tocant un recurs molt rellevant dins de nosaltres. La creativitat és un recurs molt important en el procés de sanació. Moltes de les metodologies de sanació del trauma o de les metodologies més avançades de sanació del trauma també inclouen l’expressió artística creativa i ens ajuden a reconnectar-nos amb aquest recurs. I és per això que també incloem molts poetes i artistes en la cimera, perquè són una veu tan important. I sovint les arts són una manera de dir allò que és indicible, o sigui donar expressió a la part de la vida que està ferida i no té veu. Així que la creativitat i la innovació són parts molt importants de la nostra vida, però també la comprensió que els aspectes traumatitzats no sanats de nosaltres no són actualitzables i a través de la sanació del trauma la vida es reintegra en el procés de desenvolupament. I això és realment bell de veritat.

Traducció: Enric Carbó

Deixa un comentari

A %d bloguers els agrada això: